V okolí Žiliny začnú pribúdať nové regionálne vlaky


Dátum: 06.02.2020

Obrázok k aktualite V okolí Žiliny začnú pribúdať nové regionálne vlaky
Európske investície zásadne menia stav železničnej dopravy na Slovensku. Do Žilinského kraja pribudne postupne v troch najbližších rokoch až 25 nových komfortných vlakových súprav pre regionálnu dopravu. Prvú z týchto vlakových súprav dnes predstavili verejnosti vo Vrútkach.
 
 




„Nové vlaky, ktoré v posledných rokoch pribúdajú v slovenských regiónoch, sú pre cestujúcich ďalším z argumentov, prečo nechať auto doma a cestovať do práce, či do školy verejnou dopravou. Je to správna cesta, a som veľmi rád, že Európska únia nám pomáha na našej ceste k ekologickejšej doprave,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.
 
Európska komisia schválila na projekt nákupu 25 kusov elektrických ucelených jednotiek z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) príspevok vo výške 134,5 milióna eur. Celkové náklady na projekt, vrátane povinného národného spolufinancovania, predstavujú takmer 160 miliónov eur.
 
V rámci projektu budú dodané dve verzie elektrickej jednotky, a to 13 kusov elektrických jednotiek s kapacitou minimálne 220 miest a 12 kusov elektrických jednotiek s kapacitou minimálne 300 miest. Výrobcom vlakov je Škoda Transportation, a. s. a ŽOS Trnava, a.s.
 
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) bude vlakové jednotky nasadzovať na týchto regionálnych tratiach:
 
  • Žilina – Púchov – Trenčín
  • Púchov – Horní Lideč (CZ)
  •  Žilina – Čadca
  •  Čadca – Skalité – Zwardoň (PL)
  •  Žilina – Liptovský Mikuláš
 
 
 
V rokoch 2010-2015 vďaka fondom EÚ pribudlo do slovenských regiónov 100 nových a zmodernizovaných regionálnych vlakov. V novom programovom období sa v súčasnosti realizujú dva projekty obnovy vlakov: už spomínaný nákup 25 elektrických vlakov pre žilinský región a tiež nákup 21 dieselových vlakov, ktoré sú postupne nasadzované v okolí Zvolena a Banskej Bystrice. V realizácii je projekt obnovy vozidiel ozubnicovej železnice vo Vysokých Tatrách. Medzi ďalšie plánované eurofondové investície do železničnej dopravy patrí dodanie a inštalácia systému ETCS do 25 kusov elektrických jednotiek a výstavba troch stredísk technicko-hospodárskej údržby vlakov v Nových Zámkoch, Zvolene a v Humennom.  
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Operačný program Integrovaná Infraštruktúra (OPII) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z Európskych štrukturálnych a investičných fondov v oblasti dopravy, informatizácie spoločnosti a podpory výskumu, vývoja a inovácií  na roky 2014 – 2020 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja).
Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility, hospodárskeho rastu, tvorby pracovných miest a zlepšenie podnikateľského prostredia prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry, verejnej osobnej dopravy, informačnej spoločnosti a podpory výskumu, vývoja a inovácií. OPII má na roky 2014-2020 vyčlenený celkový rozpočet viac ako 8 miliárd eur, vrátane povinného národného a súkromného spolufinancovania. Tieto financie sú investované do významných dopravných projektov ako sú výstavba diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakových súprav a prostriedkov pre prevádzku mestskej hromadnej dopravy, podpora verejnej osobnej dopravy, ako aj na podporu informačnej spoločnosti. V oblasti podpory výskumu, vývoja a inovácií sú zdroje OPII prerozdeľované na technologický rozvoj a zvyšovanie konkurencieschopnosti malých a stredných podnikateľov najmä v menej rozvinutých regiónoch. Podporovaná je účasť Slovenska v projektoch medzinárodnej spolupráce a  zvyšovanie výskumnej činnosti.
 Z európskych  prostriedkov operačného programu sú  financované aj  výskumno-vzdelávacie, inovačné  a podnikateľské kapacity v Bratislavskom kraji.   Podpora podnikateľského sektora patrí medzi hlavné priority financovania s dôrazom na zvyšovanie pridanej hodnoty, stimulovanie rastu a tvorby pracovných miest. 

 
Prioritné osi OPII:
PO1 - Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov
PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T )
PO3 - Verejná osobná doprava
PO4 - Infraštruktúra vodnej dopravy (TEN-T CORE)
PO5 - Železničná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE)
PO6 - Cestná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE)
PO7 - Informačná spoločnosť
PO8 - Technická pomoc pre oblasť dopravy a informatizácie
PO9 – Podpora výskumu, vývoja a inovácií
PO10 - Podpora výskumu, vývoja a inovácií v Bratislavskom kraji
PO11 - Posilnenie konkurencieschopnosti a rastu malých a stredných podnikov (MSP)
PO12 - Rozvoj konkurencieschopných MSP v Bratislavskom kraji
PO13 - Technická pomoc pre oblasť výskumu a inovácií
 

Skočiť na hlavné menu