Nové trolejbusy prispejú k čistejšiemu ovzdušiu v Žiline
Dátum: 15.06.2020
Podpora ekologických druhov dopravy je jedným z kľúčových cieľov Ministerstva dopravy a výstavby SR. V meste Žilina sa s pomocou fondov Európskej únie kompletne vymenil vozový park trolejbusov. Do prevádzky boli nasadené posledné dva kusy vozidiel s pomocným pohonom. Dokopy až 29 energeticky úsporných vozidiel prispeje k zvýšeniu kvality ovzdušia v tomto krajskom meste.
„Žilina je dobrým príkladom mesta, ktoré dokáže využiť eurofondy naplno. Vďaka novým, pohodlným a ekologickým trolejbusom budú Žilinčania cestovať verejnou dopravou pohodlnejšie, zlepší sa tiež kvalita ovzdušia v meste,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal. Mesto v spolupráci s ministerstvom dopravy pripravuje ďalšie projekty, ktoré by mohli byť podporené z eurofondov.
V Žiline sa realizovali dokopy tri projekty nákupu trolejbusov za viac ako 15 miliónov eur. V prvej fáze bolo zakúpených 15 trolejbusov, neskôr si Dopravný podnik mesta Žilina uplatnil opciu v zmluve s dodávateľom na ďalších 12 kusov trolejbusov. Ďalej boli zakúpené ešte ďalšie dva nízkopodlažné trolejbusy s pomocným pohonom, ktoré slúžia na obslúženie koncového rekreačného a oddychového územia, kde zabezpečuje dopravu MHD.
Medzi ďalšie projekty, ktoré by mohli ešte vylepšiť dopravu v meste Žilina patrí modernizácia údržbovej základne trolejbusov, modernizácia infraštruktúry trolejbusovej dráhy a meniarní, ako aj výstavba nových trolejbusových tratí a obratísk v Žiline.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Operačný program Integrovaná Infraštruktúra (OPII) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z Európskych štrukturálnych a investičných fondov v oblasti dopravy, informatizácie spoločnosti a podpory výskumu, vývoja a inovácií na roky 2014 – 2020 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja).
Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility, hospodárskeho rastu, tvorby pracovných miest a zlepšenie podnikateľského prostredia prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry, verejnej osobnej dopravy, informačnej spoločnosti a podpory výskumu, vývoja a inovácií. OPII má na roky 2014-2020 vyčlenený celkový rozpočet viac ako 8 miliárd eur, vrátane povinného národného a súkromného spolufinancovania. Tieto financie sú investované do významných dopravných projektov ako sú výstavba diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakových súprav a prostriedkov pre prevádzku mestskej hromadnej dopravy, podpora verejnej osobnej dopravy, ako aj na podporu informačnej spoločnosti. V oblasti podpory výskumu, vývoja a inovácií sú zdroje OPII prerozdeľované na technologický rozvoj a zvyšovanie konkurencieschopnosti malých a stredných podnikateľov najmä v menej rozvinutých regiónoch. Podporovaná je účasť Slovenska v projektoch medzinárodnej spolupráce a zvyšovanie výskumnej činnosti.
Z európskych prostriedkov operačného programu sú financované aj výskumno-vzdelávacie, inovačné a podnikateľské kapacity v Bratislavskom kraji. Podpora podnikateľského sektora patrí medzi hlavné priority financovania s dôrazom na zvyšovanie pridanej hodnoty, stimulovanie rastu a tvorby pracovných miest.
Prioritné osi OPII:
PO1 - Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov
PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T )
PO3 - Verejná osobná doprava
PO4 - Infraštruktúra vodnej dopravy (TEN-T CORE)
PO5 - Železničná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE)
PO6 - Cestná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE)
PO7 - Informačná spoločnosť
PO8 - Technická pomoc pre oblasť dopravy a informatizácie
PO9 – Podpora výskumu, vývoja a inovácií
PO10 - Podpora výskumu, vývoja a inovácií v Bratislavskom kraji
PO11 - Posilnenie konkurencieschopnosti a rastu malých a stredných podnikov (MSP)
PO12 - Rozvoj konkurencieschopných MSP v Bratislavskom kraji
PO13 - Technická pomoc pre oblasť výskumu a inovácií
„Žilina je dobrým príkladom mesta, ktoré dokáže využiť eurofondy naplno. Vďaka novým, pohodlným a ekologickým trolejbusom budú Žilinčania cestovať verejnou dopravou pohodlnejšie, zlepší sa tiež kvalita ovzdušia v meste,“ povedal minister dopravy Andrej Doležal. Mesto v spolupráci s ministerstvom dopravy pripravuje ďalšie projekty, ktoré by mohli byť podporené z eurofondov.
V Žiline sa realizovali dokopy tri projekty nákupu trolejbusov za viac ako 15 miliónov eur. V prvej fáze bolo zakúpených 15 trolejbusov, neskôr si Dopravný podnik mesta Žilina uplatnil opciu v zmluve s dodávateľom na ďalších 12 kusov trolejbusov. Ďalej boli zakúpené ešte ďalšie dva nízkopodlažné trolejbusy s pomocným pohonom, ktoré slúžia na obslúženie koncového rekreačného a oddychového územia, kde zabezpečuje dopravu MHD.
Medzi ďalšie projekty, ktoré by mohli ešte vylepšiť dopravu v meste Žilina patrí modernizácia údržbovej základne trolejbusov, modernizácia infraštruktúry trolejbusovej dráhy a meniarní, ako aj výstavba nových trolejbusových tratí a obratísk v Žiline.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Operačný program Integrovaná Infraštruktúra (OPII) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z Európskych štrukturálnych a investičných fondov v oblasti dopravy, informatizácie spoločnosti a podpory výskumu, vývoja a inovácií na roky 2014 – 2020 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja).
Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility, hospodárskeho rastu, tvorby pracovných miest a zlepšenie podnikateľského prostredia prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry, verejnej osobnej dopravy, informačnej spoločnosti a podpory výskumu, vývoja a inovácií. OPII má na roky 2014-2020 vyčlenený celkový rozpočet viac ako 8 miliárd eur, vrátane povinného národného a súkromného spolufinancovania. Tieto financie sú investované do významných dopravných projektov ako sú výstavba diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakových súprav a prostriedkov pre prevádzku mestskej hromadnej dopravy, podpora verejnej osobnej dopravy, ako aj na podporu informačnej spoločnosti. V oblasti podpory výskumu, vývoja a inovácií sú zdroje OPII prerozdeľované na technologický rozvoj a zvyšovanie konkurencieschopnosti malých a stredných podnikateľov najmä v menej rozvinutých regiónoch. Podporovaná je účasť Slovenska v projektoch medzinárodnej spolupráce a zvyšovanie výskumnej činnosti.
Z európskych prostriedkov operačného programu sú financované aj výskumno-vzdelávacie, inovačné a podnikateľské kapacity v Bratislavskom kraji. Podpora podnikateľského sektora patrí medzi hlavné priority financovania s dôrazom na zvyšovanie pridanej hodnoty, stimulovanie rastu a tvorby pracovných miest.
Prioritné osi OPII:
PO1 - Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov
PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T )
PO3 - Verejná osobná doprava
PO4 - Infraštruktúra vodnej dopravy (TEN-T CORE)
PO5 - Železničná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE)
PO6 - Cestná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE)
PO7 - Informačná spoločnosť
PO8 - Technická pomoc pre oblasť dopravy a informatizácie
PO9 – Podpora výskumu, vývoja a inovácií
PO10 - Podpora výskumu, vývoja a inovácií v Bratislavskom kraji
PO11 - Posilnenie konkurencieschopnosti a rastu malých a stredných podnikov (MSP)
PO12 - Rozvoj konkurencieschopných MSP v Bratislavskom kraji
PO13 - Technická pomoc pre oblasť výskumu a inovácií
Skočiť na hlavné menu