Vo Vrútkach pribudol nový dvojčlánkový dieselový vlak z eurofondov


Dátum: 26.06.2020

Obrázok k aktualite Vo Vrútkach pribudol nový dvojčlánkový dieselový vlak z eurofondov

Včera bola predstavená vo Vrútkach nová dvojčlánková dieselmotorová jednotka (DMJ) 861.1, ktorá je súčasťou projektu „Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII - 1. časť“.

„Modernizáciu vozidlového parku na našich železniciach považujem za nevyhnutnosť, je to krok k zvyšovaniu konkurencieschopnosti a najmä lepšieho komfortu pre ľudí. Som veľmi rád, že dnes vidíme konkrétne výsledky aj vďaka eurofondom, ktoré takto dokážeme efektívne využiť na ekologickú formu dopravy,“ uviedol minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal.

Slávnostné uvedenie nového vlaku

Nízkopodlažné DMJ s dieselhydrodynamickým prenosom výkonu sú určené na zabezpečenie dopravy na neelektrifikovaných regionálnych tratiach. DMJ boli objednané v dvoch verziách. Trojčlánkové s kapacitou 171 miest na sedenie  (39 ks už ZSSK vlastní) a dvojčlánkové s kapacitou 115 miest na sedenie (celkovo objednaných 14 ks), z ktorých prvú ZSSK predstavila na tlačovej konferencii vo Vrútkach dňa 25. 6. 2020. V rámci výkonov OSD Zvolen je plánované zaradenie prvých dvoch dvojčlánkových DMJ do prevádzky od začiatku júla 2020.

Dvojčlánková jednotka sa používa na tratiach s nižšími tokmi cestujúcich. Jej predpoklad nasadenia je rovnako ako pri trojčlánkovej jednotke v Banskobystrickom, Žilinskom a Trenčianskom kraji, napríklad na tratiach Zvolen – Vrútky, Zvolen – Brezno, či Zvolen – Fiľakovo.

Nové DMJ sú výsledkom projektu „Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII - 1. časť“, v rámci ktorého sa nasadí celkovo 21 ks dieselmotorových jednotiek, z čoho 7 trojčlánkových DMJ je už v prevádzke (Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj). Do vozidlového parku ZSSK teraz pribudla dvojčlánková DMJ, prvá zo 14, ktoré majú prísť behom tohto roka. Na základe Zmluvy o poskytnutí Nenávratného Finančného Príspevku (NFP) zo dňa 10. 11. 2017 výšku NFP poskytnutého ZSSK predstavuje suma 74 835 328,10 €.  Celkové investičné náklady projektu (bez DPH) sú vo výške 76 999 000,00.

O DMJ 861.1:

  • je vybavená klimatizáciou, wi-fi pripojením na internet, informačným a komunikačným systémom pre cestujúcich, kamerovým systémom a systémom na počítanie cestujúcich,
  • je prispôsobená osobám so zdravotným znevýhodnením a s obmedzenou schopnosťou pohybu,
  • v porovnaní so starším typom DMJ má nový výstražný a komunikačný systém a nástupné dvere s elektrickým pohonom s integrovaným výsuvným schodíkom pre pohodlné nastupovanie a vystupovanie cestujúcich.

Zaujímavou súčasťou výbavy nových DMJ je napríklad systém počítania cestujúcich, ktorý umožňuje počítanie nastupujúcich a vystupujúcich na každej zastávke, evidenciu počtu cestujúcich medzi stanicami a počítanie osôb zo všetkých vstupných dverí. To všetko anonymne – bez toho, aby sa dala určiť identita cestujúcich.

DMJ vychádzajú v ústrety cestujúcim so zníženou schopnosťou pohybu, ktorým sú prispôsobené nielen svojou nízkopodlažnosťou, ale aj vyhovujúcimi toaletami. V každej jednotke sa nachádzajú dve miesta pre invalidné vozíky.

Prehľad základných informácií k novým DMJ: 

Typ vozidla

DMJ 861.0 (trojčlánkové)

DMJ 861.1 (dvojčlánkové)

Počet miest na sedenie

171

115

Počet miest na státie

120

80

Max. prevádzková rýchlosť

140 km/h

140 km/h

Počet obstaraných kusov

7

14

Nasadenie

Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj

Banskobystrický, Žilinský a Trenčiansky kraj

Dodávateľ

ŽOS Vrútky, a. s. (SR)

ŽOS Vrútky, a. s. (SR)

 

 


Skočiť na hlavné menu