Vďaka eurofondom máme lepšie vlaky


Dátum: 23.10.2021

Obrázok k aktualite Vďaka eurofondom máme lepšie vlaky
Cestovanie regionálnymi vlakmi na severe Slovenska je vďaka fondom Európskej únie opäť o niečo pohodlnejšie. Počas dvoch rokov pribudlo na trate v okolí Žiliny a Trenčína  25 nových elektrických jednotiek, takzvaných Panterov. Koncom októbra bol slávnostne odovzdaný posledný ucelený vlak z tohto projektu z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
 

Spomínaných 25 jednotiek, ktorých výrobcom sú firmy Škoda Transportation, a. s. a ŽOS Trnava, a.s. bolo postupne nasadzovaných do regionálnej dopravy na elektrifikovaných tratiach s napájacím systémom 25kV/50 Hz a 3kV DC s maximálnou možnou prevádzkovou rýchlosťou do 160 km/h. Jednotky boli dodané vo dvoch verziách:

  • 13 ks elektrických jednotiek označených ako rad 661, ktoré sú zložené z troch vozňov. Celková dĺžka jednotky 80 m s kapacitou 247 sediacich cestujúcich
  • 12 ks elektrických jednotiek označených ako rad 660, ktoré sú zložené zo štyroch vozňov. Celková dĺžka jednotky je 106 m s kapacitou 343 sediacich cestujúcich.

Nové vlaky rozhodne idú s požiadavkami modernej doby. Komfortné nástupné priestory so širokými dvojkrídlovými nástupnými dverami spolu s priechodným moderným interiérom bez vnútorných dverí umožňujú rýchly a plynulý pohyb cestujúcich v rámci jednotky a urýchlia nástup/výstup cestujúcich. Nástup do vozidla je vo väčšine prípadov štandardných nástupíšť s výškou 550 mm úrovňový a pri starších nástupiskách bude uľahčený nástup/výstup cestujúcich pomocou výsuvných schodíkov. Cestujúci určite ocenia moderný, klimatizovaný a komfortný interiér a cestu im spríjemnia moderné prvky štandardov vybavenia jednotiek (najmä informačný systém, wi-fi, zásuvky na napájanie drobných osobných spotrebičov, moderné WC). Jednotky sú vybavené bezpečnostným vnútorným a vonkajším kamerovým systémom a systémom počítania cestujúcich. V každej jednotke je priestor na prepravu imobilných cestujúcich so špeciálne prispôsobeným WC, ako aj priestory na prepravu detských kočíkov a bicyklov (min. v počte 1 bicykel na 40 sediacich cestujúcich).

Investície z Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra sú pokračovaním modernizácie vozového parku z Operačného programu Doprava 2007 – 2013, v rámci ktorého sa s prispením fondov EÚ kúpilo 29 elektrických, 32 dieselových vlakov a kúpilo a modernizovalo spolu 111 vozňov a rušňov.

Výhody plynúce z realizácie eurofondových projektov v železničnej osobnej doprave tak môžu využívať obyvatelia vo všetkých krajoch Slovenska.

V rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra je celkovo v pláne do konca roka 2023 obstaranie 68 ucelených regionálnych vlakov, 52 vozňov, 5 nových ozubnicových elektrických jednotiek a 15 zmodernizovaných električiek pre Tatranskú elektrickú železnicu. Deväť projektov modernizácie vozového parku železníc nasmeruje nové vlaky od Kútov až po Čiernu nad Tisou, či už ide o elektrické, dieselové vlaky určené na neelektrifikované trate alebo električky premávajúce vo Vysokých Tatrách. Modernizácia 16-kilometrového úseku železničnej trate Púchov – Považská Bystrica, predstavuje obrovskú investíciu pre Slovensko v stovkách miliónov eur a je zároveň zatiaľ najnáročnejšou železničnou stavbou.  Ďalšie modernizácie tratí sú: štátna hranica ČR/SR – Čadca – Krásno nad Kysucou, komplexná obnova tratí v uzle Žilina a elektrifikácia trate Haniska pri Košiciach - Moldava nad Bodvou. Pripravuje sa ešte viacero menších, no významných modernizácií na regionálnych železničných tratiach. Vo výstavbe sú tri dôležité projekty technickej údržby vlakov v Nových Zámkoch, Zvolene a Humennom, ktoré významne zvýšia kvalitu cestovania. Eurofondy investujeme tiež do výstavby záchytných parkovísk v blízkosti Bratislavy a do prestupných terminálov, ktoré ľuďom uľahčia využívanie verejnej dopravy.

Názov projektu:  Modernizácia vozového parku ŽKV v rámci OPII – 2. časť

Predmet projektu:          Dodanie 25 ks elektrických vlakov, ktoré budú premávať  na  železničných tratiach

  • Žilina – Púchov – Trenčín
  • Púchov – Horní Lideč (CZ)
  • Žilina - Čadca
  • Čadca – Skalité - Zwardoň
  • Žilina – Liptovský Mikuláš

Financovanie:                   Prioritná os č. 1 OPII

Hodnota NFP:                  159 999 500 €

Z toho EÚ zdroj:               134 598 779,38 €

Z toho ŠR zdroj:                 23 752 725,77 €

Z toho ZSSK:                       1 647 994,85 €


Skočiť na hlavné menu