Slovensko a Maďarsko by pri využívaní zdrojov EÚ na spoločné projekty mohli spolupracovať priamo v Bruseli


Dátum: 12.08.2020

Obrázok k aktualite Slovensko a Maďarsko by pri využívaní zdrojov EÚ na spoločné projekty mohli spolupracovať priamo v Bruseli
Slovensko a Maďarsko by pri využívaní finančných prostriedkov Európskej únie na realizáciu spoločných cezhraničných projektov mohli spolupracovať priamo v Bruseli.

Ako pre agentúru SITA povedal štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) Jaroslav Kmeť, okrem v súčasnosti využívaných európskych fondov sú ďalšie zdroje, napríklad Nástroj na prepájanie Európy (CEF), o ktoré môžu krajiny žiadať. "Je lepšie, keď o to žiadajú dve krajiny. Maďari majú možno viac skúseností pri výstavbe infraštruktúry, môžeme ich využiť a možno založiť aj nejaké konzorciá, aby sme vytvorili čo najviac dopravných spojení," uviedol v Kmeť, ktorý je od júna predsedom našej časti slovensko-maďarskej zmiešanej komisie pre otázky dopravy, spojov a ich infraštruktúry.

Prioritné by podľa rezortného štátneho tajomníka mohli byť projekty cestného prepojenia medzi Slovenskom a Maďarskom. Rozostavaný nový most cez Dunaj medzi Komáromom a Komárnom na slovenskej strane končí prakticky v poli. "Je tam cesta druhej triedy, pričom Maďari to napojili na diaľnicu M1. Zámer je u nás napojiť most na kruhový objazd na existujúcu cestu I. triedy," poznamenal Kmeť. Predchádzajúce vedenia ministerstva dopravy podľa neho pri návštevách tohto regiónu sľúbili urobiť následné kroky, ale neurobili žiadne. "Možno sme touto informáciou s ministrom sklamali samosprávy, keď sme boli v Komárne, ale nechceme klamať," podotkol štátny tajomník.

Spomínaná zmiešaná slovensko-maďarská komisia nezasadala od roku 2016, Kmeť chce obnoviť jej činnosť, aby rokovala čo najskôr. "Preto sme intenzívne naštartovali vzťahy s Maďarskom. V auguste vycestujem do Maďarska, aby sme dohodli nové zasadnutie komisie. Chcem, aby sme s tamojšími štátnymi tajomníkmi ministerstiev dopravy a zahraničných vecí našli a pripravili spoločné projekty," priblížil Kmeť. Ako dodal, odborníci zo sekcií pre cestnú a železničnú dopravu, alebo ďalších dopráv na ministerstve pracujú na vhodných projektoch. Zatiaľ bolo stretnutie komisie na úrovni poradcov a riaditeľov sekcií. Predbežný termín zasadania komisie na úrovni štátnych tajomníkov je určený na október.

Po dokončení diaľnice M30 medzi Miškovcom a hranicou so Slovenskom neďaleko Košíc bude možné plynulé diaľničné prepojenie cez severné Maďarsko už v roku 2022. A tým aj medzi Bratislavou a Košicami, ale cez územie nášho južného suseda. "Hovorí sa, že na Slovensku diaľnicu nepotrebujeme, lebo ju máme už v Maďarsku. Som z východu a často som využíval spojenie cez Maďarsko. Bolo to rýchlejšie a pohodlnejšie. To, samozrejme, nerieši slovenský problém s diaľnicou, na ktorú sa už roky čaká," uzavrel Kmeť. Na dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami cez Žilinu motoristi ešte musia čakať predbežne do roku 2029. Dovtedy by podľa odhadov mohli dokončiť úsek D1 Turany - Hubová (medzi Martinom a Ružomberkom), jediný stále nerozostavaný úsek hlavnej domácej diaľnice medzi Bratislavou a Košicami.​
 
Zdroj: SITA

Skočiť na hlavné menu