Modernizáciu železnice Púchov- Považská Teplá preplatí Brusel


Dátum: 26.06.2019

Obrázok k aktualite Modernizáciu železnice Púchov- Považská Teplá preplatí Brusel
Aj posledný chýbajúci úsek modernizácie železničnej trate z Bratislavy do Žiliny bude preplatený z eurofondov. Ide o 16 kilometrov dlhý úsek medzi mestami Púchov a Považská Teplá. Do roku 2021 bude zmodernizovaný na  rýchlosť do 160 km/hod. Grant, ktorý už schválila Európska komisia, je vo výške viac ako 285 miliónov eur. 
 
 
  „Zmysluplné čerpanie fondov Európskej únie je jedna z mojich najväčších priorít a som veľmi rád, že sa nám ju darí aj napĺňať. Príkladom toho je aj schválenie veľkého železničného projektu pri Púchove. Je to jeden z najnáročnejších úsekov na hlavnom železničnom koridore do Žiliny, ktorý sa aktuálne stavia vďaka podpore z eurofondov. Rovnako náročné však bolo obhájiť tento projekt v Bruseli,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.
 
Informácie o projekte ŽSR, Modernizácia železničnej trate Púchov – Žilina, pre traťovú rýchlosť do 160 km/hod. – I. etapa (Púchov – Považská Teplá)
 
Tento projekt je technicky, organizačne a investične veľmi náročnou stavbou, ktorá je rozdelená do piatich samostatných ucelených častí. V rámci projektu sa modernizujú železničné stanice Považská Bystrica a Považská Teplá a medzistaničné úseky Púchov – Považská Bystrica a Považská Bystrica – Považská Teplá. Realizujú sa tiež nevyhnutné úpravy spojené s napojením nového medzistaničného úseku Púchov – Považská Bystrica na už zmodernizovanú železničnú stanicu Púchov a prepnutie celého úseku Púchov – Žilina (mimo) na striedavú trakciu.
Trať sa po modernizácii skráti zo súčasných 18,742 km na 15,921 km, pričom takmer celý medzistaničný úsek Púchov – Považská Bystrica je vedený v novej trase. V rámci stavby sa budujú dva nové tunely – Milochov s dĺžkou 1861 m a tunel Diel s dĺžkou 1082 a nové náročné mostné objekty železničného premostenia Váhu, derivačného kanála a vodného diela Nosice (14 ks nových mostov), 6 nových cestných mostov a 4 podchody pre cestujúcich.
Modernizácia tohto úseku je financovaná z Kohézneho fondu EÚ v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII).  Projekt bol na národnej úrovni zo strany ministerstva dopravy a výstavby SR schválený v septembri 2018 a následne v marci 2019 predložený na schválenie Európskej komisii. Celková výška nenávratného finančného príspevku z OPII je  vyše 335 mil. eur, z toho zdroj EÚ je vyše 285 mil. eur. 
 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Operačný program Integrovaná Infraštruktúra (OPII) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy a informačnej spoločnosti na roky 2014 – 2020 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility, hospodárskeho rastu, tvorby pracovných miest a zlepšenie podnikateľského prostredia prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry, rozvoja verejnej osobnej dopravy a rozvoja informačnej spoločnosti. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPII má na roky 2014-2020 vyčlenený celkový rozpočet cca 4,7 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a národného spolufinancovania prerozdeľuje na významné dopravné projekty ako sú výstavba diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakových súprav a prostriedkov pre prevádzku mestskej hromadnej dopravy, podpora verejnej osobnej dopravy, ako aj realizáciu projektov na podporu informačnej spoločnosti.
Prioritné osi OPII:
PO1 - Železničná infraštruktúra (TEN-T CORE) a obnova mobilných prostriedkov
PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T )
PO3 - Verejná osobná doprava
PO4 - Infraštruktúra vodnej dopravy (TEN-T CORE)
PO5 - Železničná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE)
PO6 - Cestná infraštruktúra (mimo TEN-T CORE)
PO7 - Informačná spoločnosť
PO8 - Technická pomoc
 
Skočiť na hlavné menu