Dopravný podnik mesta Prešov kupuje trolejbusy


Dátum: 21.12.2016

Obrázok k aktualite Dopravný podnik mesta Prešov kupuje trolejbusy
Do Dopravného podniku mesta Prešov (DPmP, a.s.) dorazilo prvých šesť nových trolejbusov. Ide o prvú časť dodávky z celkového počtu pätnástich trolejbusov, ktoré budú dodané v rámci projektu modernizácie vozového parku. Desať trolejbusov pritom bude trojnápravových a päť dvojnápravových. Dopravný podnik za nich zaplatil spolu takmer 7,9 milióna eur.
Ako uviedol riaditeľ DPmP, a.s. Peter Janus pri príležitosti odovzdania a predstavenia nových trolejbusov, prvých šesť dodaných trojnápravových vozidiel sa do prevádzky dostane už počas prvých dvoch januárových týždňov. V priebehu januára dorazia do Prešova ďalšie štyri trojnápravové a v priebehu marca aj päť krátkych dvojnápravových trolejbusov, ktoré budú postupne po technicko-bezpečnostných skúškach v priebehu mája uvedené do ostrej prevádzky. „Kĺbové trolejbusy budú jazdiť na linkách 4, 8 a 38, ktoré spájajú dve najväčšie sídliská. Krátke trolejbusy budú premávať na krátkych trolejbusových linkách 1, 2, 5 a 7,“ spresnil Janus. Dopravný podnik má v súčasnosti k dispozícii 33 trolejbusov s priemerným vekom 13,5 roka. „Tento sa vyradením starých trolejbusov radikálne zníži zhruba o polovicu. Pevne veríme, že sa tým zvýši kvalita a spoľahlivosť trolejbusovej dopravy,“ povedal riaditeľ.
Nákup novej techniky uvítala aj primátorka mesta Prešov Andrea Turčanová. „Vnímam to ako prvý krok k tomu, aby sme verejnú dopravu mali zaujímavú a konkurencieschopnú, pretože ak chceme, aby ľudia viac využívali verejnú dopravu a neupchávali cesty osobnými autami, musíme byť konkurencieschopní a verejná doprava musí byť lákava,“ uviedla primátorka s tým, že prvým krokom je mať dobre vybavenú techniku a druhým je preferencia dopravy na cestách. „S tým súvisí dobudovanie trolejového vedenia a postupné rozšírenie ciest tak, aby sa vytvorili špeciálne jazdné pruhy pre autobusy a trolejbusy,“ dodala Turčanová.
Dvojnápravový nízkopodlažný trolejbus ŠKODA 30Tr SOR má dĺžku 12,18 metra a šírku 2,55 metra. Trolejbus má štyri dvojkrídlové dvere. Jeho prepravná kapacita je 90 cestujúcich, z toho 27 sediacich . Trojnápravový kĺbový trolejbus ŠKODA 31Tr SOR je takisto nízkopodlažný a má dĺžku 18,75 metra a šírku 2,55 metra. Trolejbus má päť dvojkrídlových dverí. Jeho prepravná kapacita je 130 cestujúcich, z toho 45 sediacich. „Zabezpečujú podstatne vyšší komfort pri cestovaní mestskou hromadnou dopravou,“ podotkol Janus. Všetky trolejbusy sú vybavené dvoma miestami pre detské kočiare, alebo invalidné vozíky. Vozidlá majú tiež diaľkové ovládanie trakčných trolejových výhybiek, samoobslužné otváranie dverí zvonku cestujúcimi a plošinu pre nástup invalidného vozíka. Sú vybavené klimatizáciou a informačným systémom vrátane systému na predaj lístkov. „Časť vozidiel je vybavená systémom počítania cestujúcich, ktorý umožní lepšie sledovanie množstva prepravovaných cestujúcich. Pokročilá je aj autodiagnostika, ktorá umožní rýchlo identifikovať a odstraňovať prípadné poruchy,“ povedal za dodávateľa trolejbusov Petr Kasenčák, obchodný riaditeľ plzeňskej spoločnosti Škoda Electric, a.s. a dodal: „V porovnaní so staršími vozidlami majú tieto trolejbusy znateľne nižšiu spotrebu elektrickej energie, čiže aj v tomto sú ekonomickejšie ako staré vozidlá.“ Technická životnosť jedného vozidla sa podľa neho pohybuje okolo 15 rokov.
Cena krátkeho trolejbusu bola vyše 436-tisíc eur, dlhý stál viac ako 571-tisíc eur bez DPH. Celkové náklady na nákup trolejbusov predstavovali takmer 7,9 miliónov eur, pričom vyše 7,5 milióna tvoril nenávratný finančný príspevok a necelých 395-tisíc eur do nákupu investoval dopravný podnik. Projekt je financovaný v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra a je spolufinancovaný Kohéznym fondom EÚ. Súčasťou zmluvy je aj opcia na nákup ďalších desiatich trolejbusov.

Zdroj: TASR

Skočiť na hlavné menu